
Leerkracht
Leerplan
Leerplan GO! (2014/1022/1//D)
ET 4 38 de bestudeerde leerinhouden van de samenlevingen tussen 1939 en 1989 situeren in tijd en ruimte en het verband aangeven tussen beide.
ET 2 ET 6 ET 7 ET 9 ET 24* ET 28* 39 de fundamentele conflicten en breuklijnen waarmee de samenlevingen, met inbegrip van de Belgische, tussen 1939 en 1989 geconfronteerd worden, analyseren door minstens 1 ruim geformuleerde probleemstelling per bestudeerde leerinhoud uit te werken en beredeneerd in een bredere historische context te plaatsen.
ET 2 43 begrippen die gerelateerd zijn aan de samenlevingen tussen 1939 en 1989 binnen hun specifieke context verklaren en, waar mogelijk, in een bredere historische context toepassen.
ET 4 ET 8 ET 9 ET 27* ET 29* 44 voor elke leerinhoud minstens één kenmerk uitleggen voor minstens elk geselecteerd maatschappelijk domein van de samenlevingen tussen 1939 en 1989. (Koude Oorlog a.d.h.v. minstens 2 voorbeelden van conflicten o Politiek domein: bipolaire wereld, wapenwedloop, inlichtingendiensten, militaire allianties, ... o Economisch domein: Marshallplan, kapitalisme versus geleide economie, o Cultureel domein: propaganda, intimidatie, amerikanisering,)
ET 11 ET 24* 46 op basis van minstens één voorbeeld aantonen dat ideologieën, mentaliteiten, waardestelsels en wereldbeschouwingen invloed uitoefenen op samenlevingen, menselijke gedragingen en beeldvorming over het verleden.
ET 13 ET 23* 47 minstens 4 aspecten van de samenlevingen tussen 1939 en 1989 historiseren en/of actualiseren.